»

Tuesday, August 26, 2008

LOGO SEKOLAH





Logo ini mengandungi 2 jenis bentuk yang tertentu iaitu bentuk perisai dan pita dibawah.Perisai dimaksudkan sebagai melambangkan satu badan, pertubuhan atau institusi pengajian dibawah naungan Akta Pelajaran Malaysia.Di bahagian atas perisai ini, terdapat bentuk bumbung rumah Melayu yang melambangkan sebagai jenis sekolah atau aliran kebangsaan.



Perisai ini dibahagikan kepada empat bahagian melintang, dimaksudkan ada empat pasukan rumah sukan yang diberi maksud:




Taming Sari : Rumah Kuning

Sundang : Rumah Biru

Sempena Riau : Rumah Hijau

Majapahit : Rumah Merah


Huruf-huruf bersilang-kait "Ta,Alif dan Jim" ia adalan huruf-huruf pangkal tulisan jawi Tasek Utara Johor juga tulisan "Tekun Usaha Jaya" dalam ejaan jawi adalah menjadi cogan kata sekolah ini.Tulisan jawi adalah salah satu tulisan rasmi Kerajaan Johor.Di bawah bahagian perisai terdapat pula bentuk tasek sebagai latar belakang "Utara".Dibahagian bawah perisai ini terdapat bentuk pita, dengan tulisannya perkataan Tekun Usaha Jaya sebagai cogan kata sekolah.

WARNA:

Keemasan melambangkan kemuliaan darjah-darjah kebesaran Sultan yang berdaulat sebagai yang dipertua dan penaung rakyat serta ketua hal ehwal agama.

Biru (Turquoise) melambangkan taat setia rakyat kepada Sultan dan Negeri.Juga merupakan pakaian seragam murid-murid sekolah menengah di seluruh Malaysia.

HAL-HAL LAIN:

Logo ini telah digunakan pada tahun 1972 semasa sekolah ini dibawah pentadbiran Tuan Sheikh Abdullah Bin Abdul Rahman guru besar sekolah ini mulai 1971-1988.

CIPTAAN:

Logo ini adalah hasil ciptaan En.Md Salleh Bin Mohd.Dari Pejabat Arkitek Jabatan Kerjaraya Johor,Johor Bahru.Beliau juga Pengerusi Persatuan Pelukis-pelukis Johor(PERLU).


0 comments: